Halaman

Isnin, 9 Mei 2011

CANTIK itu PENTING?

Cantik, ayu, lawa, menawan, jelita. Semuanya sinonim dengan wanita. Walaupun terdapat maksud yang lebih spesifik kepada perkataan² di atas, tetapi ia terarah kepada satu perkara 'cantik'. dan semestinya ungkapan 'cantik' ini merujuk kepada wanita. Lelaki kalau cantik, namanya mak nyah. keh3x.


Sukar sebenarnya untuk aku terangkan secara detail .Tetapi rasanya tidak ada masalah untuk mengenal samada cantik atau tidak. Bagi aku, cantik adalah sesuatu yang subjektif.
*sekadar hiasan*

Mungkin ada yang akan mengatakan cantik itu berbeza dari orang yang berbeza. Mungkin aku cakap cantik, ampa cakap tak cantik. Mungkin ampa cakap dia cantik, tetapi aku fikir dia tak cantik. Oleh itu, untuk mengelakkan ada yang berkata begitu, cantik untuk post aku ini adalah cantik bagi kebanyakan orang melihat mestilah terutamanya lelaki. 

Okey paham?

Ini adalah contoh cantik dari pandangan aku . Cantik atau tak bukan PENTING. Tapi Persoalannya.

Adakah 'cantik' itu penting?

Pada zaman sekarang, 'cantik' adalah antara perkara yang penting bagi seorang wanita. Semua nak cantik. Dari hujung rambut, sampaila ke hujung kuku.

Pentingnya kecantikan wanita itu sama seperti pentingnya duit bagi seorang lelaki ataupun pentingnya bola sepak untuk lelaki. Kalau aku kata semua lelaki kira tak betul la kan? Ada jugak yang TAK suka bola.

Itu memang tidak dapat disangkal lagi. Kerana memang ada bukti dan penulisan yang aku baca mengatakan perempuan cantik akan dapat banyak kelebihan berbanding perempuan yang 'kurang cantik'. Betol! Lihatlah sekeliling ampa, perempuan cantik begitu senang untuk mendapat perhatian berbanding perempuan yang kurang cantik. Senang cakap, muka ada market.

Daripada kita lihat di akhbat, internet, tibi. Kebanyakkan masalah yang datang dari kaum hawa ni adalah dari golongan cantik-cantik rupanya. Korang tengok pompuan simpanan, pelacur, pompuan curang , bohsia, Ada ke muka yang TAK cantik. Semua cantik-cantik, lawa, siap meletop lagi.

Tetapi itulah hakikat yang berlaku dalam zaman serba moden ini. Cantik atau tidak bukanlah jaminan berperangai atau sikap yang baik bukan?

Pada pandangan aku, cantik itu memang penting. Sungguh aku tidak tipu, bohong dan dusta kerana aku juga pertama kali akan melihat kepada kecantikan walaupon aku TAK hensem.

Dan aku rasa begitu juga dengan kebanyakan lelaki lain di luar sana. Memang sudah lumrah lelaki akan melihat kepada kecantikan seseorang wanita. Mungkin hanya sedikit lelaki melihat perempuan dari sudut lain. 

TAPI. Tidak ada gunanya kalau cantik rupa paras, jika perangai tak cantik macam taik!. Bagi aku kecantikan seorang pompuan ni adalah bukan sekadar di rupa tapi perangai dan sikapnya jugak.

Cantik itu datangnya dari hati dan keimanan serta ketakwaan kita.Tak berguna kalau cantik luaran, tapi dalaman macam kimak taik.

p/s: Jangan marah yea awek-awek yang baca nih. Sori kalau terasa. :) 

Sekian.

10 ulasan:

Siti Mashitah Saidin berkata...

cantek dalam, lg kekal...

Amira Chan berkata...

kecantikan akhlak lagi indah :D
niceee
da follow
hit me back ;)

liyana berkata...

cntik itu subjektif...
cntik luar x kekal
cntik dlm insyaALLAH kekal
lumrah mnusia suka bnda2 cntikkn..

GamUHU berkata...

Siti Mashitah Saidin: yang tu payah cari.

Amira Chan: cantik akhlak susah nak jumpa. oukeh. Thanks:)

liyana: memang lumrah. TAPI tak suma cantik harus kita suka. :D

Solihin Zubir berkata...

yeah! betul!
tak guna kalau cantik di mata manusia, tapi huduh di sisi Allah..

GamUHU berkata...

Solihin Zubir: betoi!.

fara ain berkata...

haa btoi...
yg cntk sluu dpt phatian lbh..

GamUHU berkata...

fara ain: aik! ni pengakuan ka apa? :P

I'm not a girl , not yet a women berkata...

cntik itu subjektif.

kbyakkan laki dlm zaman la niy suka pada pompuan yg cntik.

GamUHU berkata...

eyka: tak suma macam tu. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...