Halaman

Khamis, 2 Jun 2011

Al-Fatihah

Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat, apabila cacat bacaannya maka rosaklah solat. Oleh itu perbaikilah bacaannya dengan ilmu tajwid. Bukan setakat bacaannya saja rosak malah kita menyebut nama syaitan di dalam solat kita. Berikut diperturunkan nama syaitan laknat yang wujud didalam Al-Fatihah, sekiranya kita tidak berhati-hati. 

Nama syaitan ; 
1. DU LI LAH (bila dibaca tiada sabdu) sepatutnya DULILLAH

2. HIR ROB (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya HI ROB

3. KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KI YAU

4. KANNAK (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAK

5. KANNAS (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAS

6) IYA (disebut tanpa sabdu) sepatutnya IYYA.
IYA bermaksud 'matahari'. Dalam ayat ke 5, jika salah bacaannya akan bermaksud "kepada mataharilah yang kami sembah dan kepada matahari kami
meminta pertolongan!!!!"

7) SIROTHOLLAZI.....sehingga habis hendaklah dibaca tanpa henti.

8) AMIN...hendaklah mengaminkan Al-Fatihah dengan betul iaitu AA..dua harakat,MIN..3 harakat, semoga Amin kita bersamaan dengan Amin malaikat. Insya-Allah, semoga kita menjadi orang yang sentiasa membaiki bacaannya.

Untuk mengetahui dengan lebih mendalam, belajarlah dan bergurulah dengan yang pakar, apa yang aku bagi hanyalah info untuk rujukan dan perkongsian semata-mata. 


Betulkan sekiranya ada silap. Yang baik datang dari Allah SWT, sekiranya ada kesilapan datang dari diri aku sendiri. :)
 
Sekian.

10 ulasan:

Solihin Zubir berkata...

sbb tu kna baca dgn sebutan yg betul.. ayat Al-Quran ni kalau lari skit pun sebutan dia, mmg lainlah maknanya.. kan..

TiKa LEh berkata...

erm, btol2..kena baca btol2..terima kasih bgtau..

GamUHU berkata...

@SZ, A'a..walaupon sikit dah kira tak betol gak tu.

GamUHU berkata...

@Tika, sama-sama. sekadar peringatan bersama. :)

fRaMe+LenSeS berkata...

terima kasih. info terbaik buat tatapan Nadh. :)

Nadh nak kongsi cerita 100 Letters of LOVE
. baru ciap ja ni. rajin kalau komen ya. Nadh baru belajar buat cerita ni.. :) Mungkin dengan teguran sahabat semua dapat improve skill menulis Nadh. Maceh ya. :)

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

nice info n n3 thx.

GamUHU berkata...

@Nadh, sama-sama. ouke Nadh. :)

GamUHU berkata...

@brutal, welcome. :)

ilhani_nurash berkata...

thanx 4 share dis..

GamUHU berkata...

@ilhani, welcome. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...