Halaman

Sabtu, 23 April 2011

10 Negara Paling Kecil di Dunia

Ouke! Arini ada lagi info yang aku nak habaq kat ampa. Kali nih macam yang ampa tau, mesti la tau dah tengok tajuk entry aku tu kan, aku nak tulih pasal Negara Paling Kecik pulak. 

Mesti kalo ampa tengok peta dunia, ampa akan nampak negara-negara dalam peta tuh yang besaq-besaq macam Rusia, China, AS, India even Malaysia jugak, dah kita dok tang ni kan. Ya dak? Suma tu kita tau wujud kat peta then tau kedudukannya dimana. Tapi ampa tau ka ada jugak negara yang kita tak perasan kewujudan negara tu kat peta. Nak tau negara-negara tu, mai baca bagi abih entry nih.

10. Malta - 122 batu persegi



Malta ialah sebuah negara kepulauan di selatan Eropah yang terdiri daripada kepulauan di tengah-tengah Laut Mediterranean yang berada betul-betul di selatan pulau Sicilia, Itali. Mempunyai kepadatan penduduk sebanyak 400,000 penduduk. Ibu negera kepulauan ini adalah Valletta, manakala bandar yang terbesar adalah Birkirkara.


Kedudukannya yang strategik telah menyebabkan Malta dijajah dan diperintah oleh pelbagai kuasa selama beberapa abad. Mendapat kemerdekaan daripada United Kingdom pada 21 September 1964.


9. Seychelles - 107 batu persegi


Republik Seychelles adalah sebuah negara kepulauan di tengah Lautan Hindi, sekitar 1.600 km sebelah timur daratan Afrika, dan sebelah timur laut Madagaskar. Negara dan wilayah tetangganya ialah Mauritius dan Reunion di sebelah selatan,Comoros dan Republik Sevives. di barat daya, dan Kepulauan Maldives di timur laut. Seychelles menggunakan bahasa Inggeris, bahasa Perancis dan bahasa Kreol: Repiblik Sesel sebagai bahasa rasmi.

Anggaran penduduk adalah sebanyak 81,000 orang dan Viktoria merupakan ibu negara serta bandar yang terbesar. Mendapat kemerdekaan daripada United Kingdom pada 29 June 1976.


Seychelles terbahagi menjadi 23 daerah:

8. Saint Kitts & Nevis - 104 batu persegi


Juga dikenali sebagai Persekutuan Santo Christopher dan Nevis, terletak di Kepulauan Leeward, adalah sebuah negara persekutuan dua pulau di Hindia Barat. Ia adalah negara berdaulatterkecil di Amerika, dari segi luas dan populasi.

Ibu negara dan pusat pentadbiran kerajaan pusat adalah Basseterre yang terletak di bahagian pulau yang lebih besar iaitu Santo Kitts. Negeri yang lebih kecil iaitu Nevis terletak kira-kira 2 batu (3 km) ke tenggara Santo Kitts, di seberang terusan cetek yang dikenali sebagai "The Narrows".

Jumlah penduduk adalah 51,300 orang serta mendapat kemerdekaan daripada United Kingdom pada 19 September 1983.


7. Kepulauan Marshall - 70 batu persegi


Republik Kepulauan Marshall adalah sebuah negara kepulauan yang terletak di Lautan Pasifik bahagian barat. Kepulauan Marshall bersempadan dengan Nauru dan Kiribati di sebelah selatan, Micronesia di barat, dan Pulau Wake di utara.

Mendapat kemerdekaan pada tahun 1986 setelah secara rasmi berpisah dengan kepulauan Pasifik (yang merupakan wilayah Amerika Syarikat). Negara ini mempunyai penduduk sebanyak 58,000 orang. Manakala ibu negara negara ini adalah Majuro.

6. Liechtenstein - 62 batu persegi
Kerajaan Liechtenstein adalah sebuah negara kecil di Eropah Barat. Ia bersempadan dengan Switzerland di barat dan selatan serta Austria di timur. Luas negara ini hanya sedikit melebihi 160 km² (kira-kira 61.7 batu persegi) dan jumlah penduduknya dianggarkan seramai 35,000. Ibu negaranya adalah Vaduz, manakala bandar terbesarnya pula adalah Schaan. 
Liechtenstein adalah merupakan negara berbahasa Jerman terkecildi dunia dan satu-satunya negara alpine yang keseluruhannya terletak diBanjaran Alps. Ia juga merupakan negara berbahasa Jerman yang tidak berkongsi sempadan dengan Jerman. Liechtenstein adalah sebuah negara Raja Berperlembagaan yang dibahagkan kepada 11 perbandaran. Kebanyakan kawasan permukaan bumi Liechtenstein bergunung-ganang, menjadikan ia sebagai destinasi sukan musim sejuk. Sektor kewangan negara yang kukuh terletak di ibu negara Vaduz, dan dikenali dengan nama syurga cukai. Liechtenstein adalah ahli Perjanjian Perdagangan Bebas Eropah. Walaupunbagaimanapun, Liechtenstein bukan sebahagian daripada Kesatuan Eropah.

5. San Marino - 24 batu persegi

Merupakan negara yang tidak mempunyai pantai dah dikelilingi oleh Itali. Terletak di Pergunungan Titano iaitu utara Itali, San Marino mempunyai penduduk sebanyak 29,000 orang. Negara yang dikatakan antara tertua di Eropan ini, telah wujud pada abad ke-4 lagi. Bandar terbesar adalah Serravalle dengan menggunakan bahasa Itali sebanyak bahasa rasmi. Menurut fakta, San Marino wujud sejak 3 September 301.

4. Tuvalu - 9 batu persegi

Tuvalu terdiri daripada 9 susunan batu karang disepanjang rantaian batu karang yang terdapat di Polynesia. Negara ini berkapasiti penduduk sebanyak 12,000 orang dan memperoleh kemerdekaan pada 1 Oktober 1978 dari United Kingdom. Ibu negaranya ada Funafuti. 

Dulunya kepulauan ini dikenali sebagai Kepulauan Ellice, adalah kepulauan yang terletak diantara Hawaii dengan Australia di Samudera Pasifik. Titik tertinggi diantara 114 pulau yang membentuk negara ini hanya setinggi 5m di atas permukaan laut.

3. Nauru - 8.5 batu persegi


Republik Nauru ialah negara kepulauan terkecil di dunia dengan keluasan 8.5 batu persegi atau 21 km², negara republik merdeka yang terkecil di dunia, dan satu-satunya negeri republik di dunia tanpa ibu kota rasmi namun dianggap Yaren sebagai ibu negeri. Nauru terkenal dengan hasil produk fosfatnya yang telah ditambang oleh konsortium asing sejak 90 tahun terakhir. 
Terletak, di Kepulauan Pasifik selatan dan di bawah garis khatulistiwa serta di sebelah selatan Kepulauan Marshall. Jarak dari Pulau Papua ke Nauru adalah bersamaan dengan jarak dari Pulau Papua ke Pulau Jawa.
Mendapat kemerdekaan daripada Australia pada 31 Januari 1968 yang sebelum ini dikenali sebagai Pleasent Island. Penduduk negara ini terdiri daripada 13,000 orang.

2. Monaco - 0.7 batu persegi

Monaco ialah sebuah prinsipaliti negara kota di Eropah Barat yang mengamalkan sistem kerajaan raja berperlembagaan. Terletak di Rivera Perancis, antara Laut Mediterranean dan Perancis, serta beberapa batu dari sempadan bersama Perancis dengan Itali, Monaco adalah salah satu negeri mikro di Eropah. 

Monaco ialah negara yang mempunyai kepadatan penduduk yang tertinggi iaitu 32,000 orang serta negeri merdeka yang kedua terkecil di dunia. Monaco juga mempunyai pasukan dan kehadiran polis yang terbesar di dunia, baik dari segi per kapita mahupun dari segi keluasan.

Monaco ialah negara yang kedua terkecil di dunia, selepas Bandaraya Vatikan. Monaco terletak 18 kilometer di timur bandar raya Nice, berhampiran dengan sempadan Itali, dan dikelilingi pada tiga sisinya oleh Kawasan Provence-Alpes-Côte d'Azur di Perancis. Ia terdiri daripada satu jalur pantai yang sempit antara Laut Mediterranean dan bukit-bukit kaki Banjaran Alp, dengan titik tertingginya di "Le Rocher" yang setinggi 141 meter (459 kaki).

Monaco terbahagi kepada tujuh bahagian atau quartiers, iaitu:
*Monaco-Ville, ibu negara dan bandar raya lama, yang terletak di Batu Monaco, tanjung tinggi yang berbatu-batan dan yang menganjur ke Mediterranean;
*La Condamine, bahagian di sepanjang pelabuhan;
*Monte Carlo, kawasan kediaman serta tempat peranginan yang memiliki sebuah kasino;
*Fontvieille, kawasan baru yang ditebus guna dari laut;
*Moneghetti yang menyempadani Cap d'Ail di barat;
*Larvotto - Tenao yang merangkumi kawasan pantai di timur kawasan kerajaan;
*Santo Roman yang menyempadani Tenao dan yang merupakan hujung yang paling timur.

Monaco terkenal kerana pemandangan semula jadinya yang sungguh indah, dengan iklim yang sederhana dan cerah. Bulan-bulan yang paling dingin ialah Januari dan Februari dengan suhu minimum purata serendah 8 °C (47 °F), manakala bulan-bulan yang paling panas ialah Julai dan Ogos, dengan suhu maksimum purata setinggi 26 °C (78 °F).


1. Vatican City - 0.2 batu persegi


Kota Vatican merupakan sebuah negara kota yang dikelilingi bandar raya Rom. Dengan keluasan tanah 44 hektar, Kota Vatican merupakan negara yang paling kecil di dunia. Negara kota ini dibentuk pada 1929 melalui Perjanjian Lateran antara kerajaan Itali dan Takhta Suci (Holy See). Sekitar 44 hektar (110 ekar) (0,44 km2), dan dengan jumlah penduduk lebih dari 800, itu adalah negara terkecil di dunia dengan baik penduduk dan daerah.
KerajaanMonarki Teokratik
 - Ketua NegaraPaus Benedict XVI
 - Setiausaha NegaraTarcisio Cardinal Bertone
 - GabenorBiskop Agung 
Terletak dalam wilayah Kota Vatican termasuklah Dataran St. Peter, Basilika St. Peter, Istana Apostolik dan sebagainya. Wilayah ini dikelilingi satu tembok yang juga merupakan sempadan antarabangasa antara Kota Vatican dan negara Itali.

Sekian.

3 ulasan:

Farhana Jafri berkata...

kecik je ngara2 ni.. tp xkne jajah tym Perang Dunia ke 2 dlu.. kire okay la.. thanks sharing :)

GamUHU berkata...

Farhana Jafri: tau takpa. tak kena jajah sebab kecik sangat kot. HAHA! *tak sure* welcome. :)

Tanpa Nama berkata...

sangat menarik tentang info ni..
orang selalu nampak negara yang besaq2 ja... negara kepulauan yg paling kecik saya thu adlah Nauru.. mcm comel ja,, tp mcm mna la agaknya khidupan depa kt sna? *tgh pk.. =.='

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...