Halaman

Sabtu, 2 April 2011

Vulcano Buono

Vulcano Buono adalah sebuah pusat membeli belah dan pusat hiburan yang terletak di Nola, dekat Polvica, Itali. Dirasmikan pada tarikh7 Disember 2007, direka oleh arkitek terkenal Renzo Piano Itali.
Ringkasan
Kompleks multi besar ini terdiri daripada sebuah hotel, sebuah hypermarket Auchan, sebuah pawagam multipleks dan media, 155 kedai-kedai dan beberapa restoran dan bar. Di pusat adalah persegi bulatan besar, yang memperingati Napoli Piazza del Plebiscito dan digunakan untuk konsert dan acara. Interior, dengan ketinggian dibahagikan kepada beberapa warna: Lobi dari input persegi besar didedikasikan untuk tempat Korčula sesuai dihubungkan dengan jalan pelaku Neapolitan terkenal seperti Antonio de Curtis (Toto), Massimo Troisi, Tina Pica danPupella Maggio , tingkat atas dihubungkan ke tanah melalui tangga dan lif, sementara tingkat atas lantai kedua-dua sisi yang dihubungkan oleh jambatan steel.

Arkitek
Bahagian ini dibuat dengan keadaan lingkaran yang padat, masing-masing mempunyai cerun yang berbeza, yang bergabung dan membentuk rancangan ovoid struktur kon, buka di pusat, yang meniru paparan Vesuvius. Tepi atas bukit buatan mempunyai ketinggian yang berbeza-beza 25 - 41 meter, dengan jumlah diameter 320 meter. Persegi dia bahagian tengah adalah 160 meter dengan diameter ke atas secara terbuka. Pembinaan binaan unik ini diinspirasikan daripada Gunung Berapi Vesuvius yang terletak beberapa batu dari bangunan ini.









Kompleks ini tak dilihat sebagai karya arkitektual dengan atap konkrit bertulang yang ditutup dengan tanah di mana terdapat juga tumbuhan rumput dan rendah sebanyak 2500 pokok dan berjaya menyembunyikan fakta struktur asalnya. Dalam hal ini kita boleh bercakap tentang membina eko-oriented. Projek ini bermula pada tahun 1995, pembinaan bermula pada tahun 2002 dan selesai pada tahun 2007 dengan kos sebanyak 180 juta euro, sebahagian ditutupi dengan dana serantau untuk pembangunan. Pembentukan merangkumi seluruh kawasan sekitar 450.000 m², luas lantai 150,000 m², manakala ruang tempat letak kenderaan dibina untuk 7000 kenderaan.

p/s: Malaysia bila nak buat? Tapi apa keunikan Malaysia nak tonjolkan selain gunung berapi yang dibuat di Itali?

Sekian.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...