Halaman

Selasa, 8 Mac 2011

Hari Wanita Sedunia

“Pergilah kamu (lelaki) menenun kain. Berikan pedangmu kepadaku!!” – bentak Ummu Aiman dalam perang Uhud

Nabi Muhammad menjadi contoh ikutan kita semua. Nabi suruh wanita menutup aurat bukanlah kerana mahu mengurangkan hak wanita untuk dedah sana atau dedah sini. Tetapi meninggikan martabat wanita beriman itu menjadi seumpama mutiara yang tidak ternilai. Dalam sejarah, Nabi tidak pernah memarahi dan memukul isteri-isterinya. "Dikalangan lelaki, akulah yang paling terbaik melayan isteri". Syerga anak-anak berada di bawah telapak kaki ibunya.

Tanggal 8 Mac, dunia akan meraikan Hari Wanita sedunia. Menyulusuri sejarah Hari Wanita sedunia ini, ia bermula pada Februari 1909 di Amerika Syarikat berikutan deklarasi yang dikeluarkan oleh Parti Sosialis di Amerika Syarikat.

Idea nak wujudkan Hari Wanita Sedunia start  masa berlaku proses perindustrian dan perkembangan ekonomi AS yang membawa kepada protes wanita tentang keadaan buruk kat tempat keja.

Pada 8 Mac 1857, wanita yang bekerja dikilang kain dan tekstil tidak berpuas hati dengan kebajikan tempat mereka bekerja. Lantas mereka telah mengadakan demonstrasi tanda bantahan di New York.

Malaysia sendiri menyaksikan hak kaum wanita ini mula diiktiraf sejak mula kemerdekaan lagi. Wanita dinegara ini menyuarakan hak mereka melalui cara mereka tersendiri.

Pada tahun 1989, Dasar Wanita Negara diperkenalkan bagi memastikan impak yang positif kepada golongan wanita ini kepada negara. Dasar ini merupakan satu dokumen yang progresif dan dinamik. Bertujuan mencapai persamaan gender dan pembanggunan negara lestari.

Kita boleh lihat beberapa orang dari kaum hawa ini yang menjadi pemimpin. Antaranya, Margerat Thatcher, Benazir Bhuto,Gloria Macapagal Aroyo dan Megawati Sukarnoputri. Kesemua mereka merupakan pemimpin dinegara mereka. 

Negara kita juga tidak kurang hebatnya. Gabenor Bank Negara kita, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz telah menerima pelbagai pengiktirafan sebagai antara Gabenor Bank terbaik didunia. Satu pengiktirafan yang sangat bermakna bagi seorang rakyat Malaysia.
SELAMAT HARI WANITA SEDUNIA - untuk wanita-wanita saja noh!  

Sekian.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...